Våroverhalingen

Sykling i byen

Jeg bruker sykkelen min daglig, til og fra jobb, på besøk, ut på byen, handling og fritid. Jeg beveger meg i det hele tatt meget sjeldent bort fra leiligeten min på løkka uten sykkelen, jeg kan ikke huske sist gang jeg tok trikk eller buss. Som frekomstmiddel i en by er sykkelen helt unik, ingen buss eller trikk kommer seg fortere frem enn jeg og mange ruter gjør jeg også unna raskere enn biler, spesielt i rushtrafikken så klart. Som en bonus opprettholder jeg dessuten en meget god kondisjon og jeg har aldri satt en fot i et treningssenter.

Da jeg fikk sykkelen kom den med meget breie og knottete dekk og disse brukte jeg til de var utslitt. Da jeg så måtte kjøpe nye falt valget på en smalere og glattere type som egner seg mye bedre for asfalt. De siste ti årene har jeg derimot opperert med to sett hjul. ett med bydekk og ett annet med naturdekk, altså den opprinnelige typen breie og knottete dekk. Å skifte hjul når jeg skal ut i marka er en kjapp affære.

Jeg har sjeldent hatt noe problemer med å sykle i byen, i de fleste gater kan man fint holde samme hastighet som bilene og ikke irritere noen. Holder man seg til reglene for bilistene går det som regel helt fint og som syklist i gata er man faktisk, teknisk sett, som bil å regne. Jeg husker at for ca. 20 år siden var sykkeltyverier ganske utbredt, men jeg har vært heldig i så måte, har kun fått setet stjålet av fyllebøtter et par ganger. Trikset med å ikke få sykkelen stjålet er å alltid låse den på steder hvor som er belyst og hvor det oppholder seg mange mennesker. Jeg kjenner faktisk folk som ikke skjønner hvorfor sykkelen deres ble stjålet, de hadde jo gjemt den bort så godt!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*